MASA..

Macam2 perkara terjadi dlm mse yg sgt singkat. Begitu berharganya masa yg ada. Seringkali kita abaikan masa yang berlalu. Bila ia pergi baru dikesali tapi sewaktu ia hadir jarang sekali tuk dihargai. Begitu lekanya kita di dunia ini. Teringat seketika kata2 Ust Pahrol Juoi..seorang penulis yg amat kukagumi...beliau ada berkata...
“ Ingatkan mati tingkatkan produktiviti”


Memang tepat sekali..!! org yg sentiasa ingatkan mati,akan lebih menghargai masa. Lantaran itu, seseorang itu akan melaksanakan semua tanggungjawab dan amanahnya sedaya yg mampu. Dgn itu, masa tdk akan berlalu begitu saja bg org yg sedemikian. Adakah kita insan seperti itu?

Dalam surah al-‘asr juga ditekankan kepentingan masa dlm kehidupan. Begitula masa yg ditafsirkan..sangat berharga..Imam Hassan al-Banna mengatakan, “masa itu kehidupan”dan ada juga yg mengatakan “masa itu emas”.

Sedarlah,masa x menunggu kita dan kita x mampu mengejarnya. Sama2 lah kita manfaatkan masa sebaiknya..selagi masih ada masa untuk kita di sini.

0 comments:

Post a Comment

About this blog

Seringkali diri tewas dlm dakapan nafsu,mendidik diri menjadi insan yg x terdidik dek agama.Seringkali diri terpesona dgn dunia,melabuhkn pandangan palsu dek indahnya dunia.Begitu kerdilnya diri ini..acapkali tersungkur sepjg pengembaraan ini dek tandusnya iman di hati.Namun,ia tdk mematahkn semangatku utk bangkit..malah semua pahit manis yg diharungi adlh ats rahmat & kasih sygNYA dlm mentarbiyah diri ini untuk berusaha menjadi hambaNya yg terbaik.

Calendar

Friends