Berlapang dada lah....

Alhamdulillah... masih lagi merasai nikmat Islam & Iman ini..masih lg diri ini diberi peluang untuk terus berusaha menjadi hambaNya yg terbaik. Moga nikmat ini,kita semua rebut dan hargai..saling ingat-mengingatilah antara kita.InsyaAllah,tiada kata untuk golongan tercicir..

Kali ini, hati ini tertarik untuk berbicara soal konsep berlapang dada. Konsep yg mudah dituturkan oleh kata. Namun,bila mana situasi minta mempraktikkannya..ternyata sukar sekali. Pernahkah kita terfikir, kenapa agaknya ianya sesuatu yg susah untuk kita aplikasikan dlm hidup kita?

Mari kita sama2 renungkan dan cuba mencari solusi kepada pergolakan ini...
Berlapang dada bermakna dgn senang hati menerima segala ketentuanNya. Secara amnya, apa sahaja yg berlaku pada diri kita, sama ada yg gembira mahupun sebaliknya, kita sahut & terima dgn hati yg terbuka.. Saya yakin,apa yg menggembirakan pasti dpt ditangani dgn hati terbuka..tetapi,perlu berhati2..supaya tidak sampai lupa diri.Almaklumlah, gembira keterlaluan selalu buat hati lupa akn semuanya.. Berbeza pula dgn keadaan sebaliknya. Kita sering meletakkan diri di tempat yg sgt jauh..susah untuk menerima sesuatu yg bukan kita inginkan.Segala perasaan bercampur baur...sedih,marah,kecewa.. Tidak salahnya jika memiliki perasaan tersebut kerana sebagai manusia biasa ia sudah menjadi fitrah kita. Cumanya, ia menjadi salah jika ia menjadikan seseorang itu langsung tidak boleh menerima setiap kejadian yg berlaku.

Apabila kita menghadapi situasi gagal dlm peperiksaan, masalah keluarga...simply,apabila kita gagal untuk dapat seperti yg kita kehendaki..pasti begitu payah untuk kita berlapang dada aknnya...Begitu payah untuk kita keluar drpd lingkungan perasaan kegagalan itu..sgt susah dirasakannya...
Sedarlah wahai sekalian hati...
Di sinilah perlunya rasa qanaah dlm kehidupan kita..berpuas hati dgn segalanya..rasa syukur pada ketentuan yg ditetapkanNya.. Suburkanlah dlm jiwa kita..sesungguhnya Allah beri apa yg kita perlu. Pasti sekalian hati pernah terbaca sentuhan kalimah kasih drpdNYA....
             "..Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
                                                                                                    (al-baqarah:216)

Ingatlah,Allah itu Pencipta kita. Sudah tentu Dia mengetahui apa yg terbaik buat para ciptaanNYA.Sungguh,Dia sama sekali tidak akn menyia2kan ciptaanNYA. Bahkan,Dia sgt kasih pada ciptaanNYA.Tidakkah kita merasainya..

Wahai hati..
Berusahalah kita untuk membuang segala kata2 negatif yg wujud pada pemikiran kita. Hapuskan segala2 yg boleh membuat dirimu rasa x tertanggung...jgn bicara soal MASALAH..tp bicaralah soal UJIAN.Sesungguhnya ujian itu nikmat. Dan tentunya nikmat adlh sesuatu yg kita sukai. Ujian itu tanda pantauan daripada Allah. Dan pantauan Allah itu adlh tanda kasihNYA kpd kita. Masih tdk cukupkah semua itu..bukankah KasihNYA yg kita inginkan?

Hati-hati yg tulus...
Sentiasalah berusaha serasikan tadbir & takdir. InsyaAllah,dirimu akan redha dgn apa yg berlaku..dgn apa saja yg mendatang.Di sinilah Allah mendidik kita supaya bertawakal..menyerahkan segala kepada Dia yg Maha Kuasa selepas kita berusaha. Jangan cepat melatah..usaha perlu diteruskan..namun ingat,sebaik2 perancang adalah Allah. Lantaran itu, iringilah usaha itu dgn doa yg tulus..dan seterusnya bertawakallah. InsyaAllah..

Sama2lah kita berusaha untuk mendidik diri menjadi insan yg lebih baik..ingat mengingati lah kita ke arah kebaikan. Pohon ampun atas segala kekurangan...sesungguhnya,kata2 yg terbit drpd diri ini pasti akan diuji..sentiasalah bersiap sedia untuk tidak bersedia!!

Ya Allah..berkatilah kami semua...



0 comments:

Post a Comment

About this blog

Seringkali diri tewas dlm dakapan nafsu,mendidik diri menjadi insan yg x terdidik dek agama.Seringkali diri terpesona dgn dunia,melabuhkn pandangan palsu dek indahnya dunia.Begitu kerdilnya diri ini..acapkali tersungkur sepjg pengembaraan ini dek tandusnya iman di hati.Namun,ia tdk mematahkn semangatku utk bangkit..malah semua pahit manis yg diharungi adlh ats rahmat & kasih sygNYA dlm mentarbiyah diri ini untuk berusaha menjadi hambaNya yg terbaik.

Calendar

Friends