Ajaib...mistik...

Macam2 cerita keajaiban hangat diperkatakan sekarang...kaki bayi di Rusia ada kalimah Allah..kondisi sejadah sedang solat.. Semua itu menunjukkan kebesaran Allah. Mungkin itu bicara Allah pada umat manusia. Terserah kepada manusia bagaimana memahaminya & menilainya.


Sesungguhnya Tuhan berbicara dgn manusia melalui 3 cara iaitu:1)melalui ayat maqruah(ayat al-Qur'an) yg mengandungi syariatullah.2)ayat manzurah(kejadian & penciptaan alam nyata) yg mengandungi hukum sunnatullah.3)ayyamullah(hari2 Allah) yakni kejadian & peristiwa yg memaparkan Qada & Qadar-Nya.

Apa yg kita saksikan tentang keajaiban itu termasuk dlm hari2 Allah...membawa fikiran kita untuk merenung tentang kebesaran Allah..membawa hati kita untuk zikir pada Allah..mengambil pengajaran & hikmah dri kejadian tersebut. Namun ramai yg terlupa...rasa kagum & takjub melebihi segala rasa.. Waspadalah wahai manusia..apa yg terjadi ada teori & praktikalnya. Di era 60an seorg ibu mendakwa kandungannya boleh membaca al-Qur'an. Ketika itu,bangganya umat Islam... Tetapi sedarlah...sepandai2 tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Akhirnya,rahsia terbongkar.Rupa2nya si ibu menyembunyikan kaset di perutnya. Apa yg sy cuba ungkapkan di sini bukanlah mempertikaikan apa sja keajaiban yg berlaku...tetapi jgn terlalu taksub. Apa yg penting fikir & zikir serta ambil hikmah pd kejadian itu.
Dlm sibuk dgn cerita2 keajaiban itu, berbeza pula suasana di kampung saya. Cerita mistik menyelubungi hati & fikiran penduduk setempat. Pada mulanya, saya turut mendengar bunyi hilaian..bunyi mcm hantu di tv 2..Tapi hakikatnya hanya mainan bunyi drpd remaja2 setelah saya,mak & adik selidiki di luar rumah. Pada ketika itu,jam 1 pagi. Tambahan lg, slh seorg drpd mereka mengaku melakukn perkara sedemikian. Namun hari demi hari pelbagai intonasi cerita yg saya dengar..berkaitan dgn cerita2 aneh ini. Saya tdk pasti sejauh mana kebenarannya sebab saya tidur awal. Menurut kata jiran2, jam 3 pagi kedengaran bunyi hilaian, bunyi baby menangis, bunyi org berjalan...tapi bila slh seorg jiran keluar tuk memastikannya,tiada apa2 pn di luar rmh.Kajadian sebegini telah mengundang pelbagai tanggapan oleh penduduk kampung. Mereka kuat mengatakan semua ini terjadi kerana kita telah mengganggu tempat tinggal 'makhluk' itu yakni dgn merobohkan klinik lama berdekatan. Ada juga yg mengatakan,ia terjadi kerana 'mereka' mengikut tingkah laku yg dipermainkan oleh remaja2 sebelum ini.Wallahu'alam..hanya Allah yg mengetahui sebenar2nya.

Saya x berani menyatakan sebarang hipotesis terhadap apa berlaku.. apa yg boleh saya katakan,semuanya ada hikmah yg tersembunyi. Sebagai hambaNya yg lemah,seharusnya kita memohon pertunjuk pdNya & meletakkan sepenuh keyakinan kpdNya. Peristiwa keajaiban & mistik ada pro & cons nya. Jangan cepat melatah dgn apa yg terjadi. Yang baik jadikan teladan & buruk jadikan sempadan.

Moga kita semua dilindungi Allah.. 

0 comments:

Post a Comment

About this blog

Seringkali diri tewas dlm dakapan nafsu,mendidik diri menjadi insan yg x terdidik dek agama.Seringkali diri terpesona dgn dunia,melabuhkn pandangan palsu dek indahnya dunia.Begitu kerdilnya diri ini..acapkali tersungkur sepjg pengembaraan ini dek tandusnya iman di hati.Namun,ia tdk mematahkn semangatku utk bangkit..malah semua pahit manis yg diharungi adlh ats rahmat & kasih sygNYA dlm mentarbiyah diri ini untuk berusaha menjadi hambaNya yg terbaik.

Calendar

Friends