Carilah..

Allah masih beri peluang pada diri ini..alhamdulillah..

Sesungguhnya,terlalu byk nikmat yg diberikan oleh-Nya yg mana kita seringkali lupa dan mungkin juga terlepas pandang atau tidak sedar akan keberadaannya. Maha Suci Allah..tidak terhitung oleh pemikiran kita betapa banyaknya nikmat yg diberikan olehNya kpd hambaNya meskipun hambaNya ini sering melupakanMu.

Bila bicara soal nikmat..minda saya terus tertumpu pada konsep memberi. Slogan kata 'HIDUP MESTI MEMBERI' sudah begitu sinonim dgn kita. Tahniah & terima kasih kepada mereka yg mengingatkan tentang konsep memberi ini. Moga Allah sentiasa memberkati kehidupan kalian. Ameen. 

Sebenarnya, konsep memberi ini berada dlm skop yg sangat luas. Memberi bukan semata pada harta.. Memberi boleh jadi dgn pertolongan, nasihat, kata2 yg baik dan juga ilmu. Apa yg ingin saya tekankan ialah..untuk MEMBERI kita mesti MEMILIKI. Dan untuk memiliki kita mesti MENCARI. As a student, mungkin memberi melalui harta adalah sesuatu yg agak sukar namun tidak salah kiranya jika kita cuba memberi melalui ilmu,nasihat dan pertolongan.

Jadi,untuk kita terus memberi maka kita perlu ada apa yg ingin diberikan. Contohnya,ilmu..untuk kita berkongsi ilmu pengetahuan kepada org lain maka wajiblah kita mempunyai ilmu tersebut supaya apa yg ingin kita berikan adlah bersumberkan nas2 yg haq. Namun begitu, kita tdk mampu untuk memiliki ilmu tersebut jika kita tidak mencarinya.

Oleh itu..same2lah kita terus mencari untuk memberi. =)

0 comments:

Post a Comment

About this blog

Seringkali diri tewas dlm dakapan nafsu,mendidik diri menjadi insan yg x terdidik dek agama.Seringkali diri terpesona dgn dunia,melabuhkn pandangan palsu dek indahnya dunia.Begitu kerdilnya diri ini..acapkali tersungkur sepjg pengembaraan ini dek tandusnya iman di hati.Namun,ia tdk mematahkn semangatku utk bangkit..malah semua pahit manis yg diharungi adlh ats rahmat & kasih sygNYA dlm mentarbiyah diri ini untuk berusaha menjadi hambaNya yg terbaik.

Calendar

Friends